Electronic Cafe

"And then in 1984, what we called our "orwellian project" was the Electronic Cafe network, which was taking all of those different multimedia applications, and putting them into informal public venues, and a network in Los Angeles that linked together people that spoke different languages. We had different devices, that enabled to write and to draw together on the same video, and to do audio... What we defined as the basic human requirement of moving ideas between people, even if they didn't speak the same language. There were computer systems established, so that people could type, and a lot of that..." (Kit Galloway, Video conference, 2003)

In 1984, as part of the Olympic Arts Festival, Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz designed Electronic Cafe, which utilized a variety of communications technologies (Honeywell video printer, a networked "Telewriter", laser disks and server) to link five ethnically diverse L.A. communities.

The original 1984 Electronic Cafe project linked five diverse locations in the Los Angeles area, including the Los Angeles Museum of Contemporary Art with family-owned restaurants in Korean (8th Street Restaurant), Hispanic (Anna Maria’s), African American (The Gumbo House), and "artsy" beach communities (Gunter’s) together into one shared virtual space. Within this space participants "could send each other slow-scan images, draw or write together with an electronic writing tablet, print pictures with the video printer, enter and retrieve information (including graphics) and ideas in the computer database, and store or retrieve images on a videodisk recorder that held 20,000 images" (Galloway and Rabinowitz, 1992). This cultural exploration was widely enjoyed by community residents at the same time that it was a pioneer groupware application.



En 1984, Galloway et Rabinowitz ont conçu leur "Electronic Cafe" au musée d'Art contemporain de Los Angeles. Ce projet reliait six communautés culturelles distinctes de Los Angeles grâce à une banque d'images, à un réseau de télécommunications, une base de données. Au musée et dans chacun des quatre cafés participant au projet étaient installés du matériel de télévision slow scan, des tablettes graphiques, des terminaux d'ordinateurs et des imprimantes, des caméras et moniteurs vidéo ainsi que des panneaux d'affichage. Les consommateurs échangeaient leurs images, tandis que dans les cafés, d'autres personnes exécutaient des performances devant la caméra ou écrivaient des poèmes. Le projet créait de la sorte une galerie sans murs pour une réalisation artistique de communication à laquelle le public participait. Source: Frank POPPER, L'art à l'âge électronique, 1993, pp.136-137

Electronic Cafe International

In 1989, The Electronic Cafe "project" becomes the Electronic Cafe International with the formal launch of the ECI in Santa Monica and Paris.

Located in Santa Monica’s 18th Street Arts Complex, Electronic Cafe International is more than an eatery; it’s the latest wrinkle in global-communications facilities.

The brainchild of communications experts Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz, the Cafe offers both an assortment of food and drinks and a smorgasbord of teleconferencing equipment. Fax machines, picture phones, computers and telephones allow diners to exchange information with associates around the world. On New Year’s Eve 1989 patrons raised glasses with revelers in Tokyo, cheered with 400,000 Germans as the clock on the Brandenburg Gate struck midnight and talked with ham-radio buffs worldwide.



Kit Galloway et Sherrie Rabinowitz lancent le CAFE Electronique International permanent à Los Angeles et son antenne à Paris lors de PARIGRAPH, une exposition sur l'art informatique organisée à la Cité des Sciences et de l'Industrie de La Villette. Des images fixes étaient réalisées par ordinateur dans chaque lieu puis retransmises d'un endroit à l'autre, manipulées et renvoyées au lieu d'origine par de jeunes artistes. Cet échange fut organisé avec Don Foresta.

Au début des années 90, d'autres artistes s'équipent et participent à l'élaboration d'un espace commun d'expérimentation. Paris réalise de nombreux projets en réseau via des lignes RNIS, la France ayant été à la pointe de cette technologie. Les sites permanents se développent dans des cafés, galeries d'art, musées, théâtres, ateliers d'artistes, écoles d'art, universités, festivals, etc.

Villes actives entre 1989 et 1996 :
Santa Monica, New York City, Santa Fe, Austin, Philadelphie, Woodstock, Las Vegas, Telluride, San Francisco, Palo Alto aux Etats-Unis. Et Paris, Tokyo, Jerusalem, Rio de Janeiro, Copenhague, Toronto, Dublin, Moscou, Milan, Barcelone, Londre, Mexico City, Vancouver, Managua, Linz, Karlsruhe, La Havane.

Le CAFE Electronique mena de nombreuses expériences artistiques et technologiques singulières en créant des dispositifs hybrides reliés par des systèmes électroniques qui préfigurèrent les possibilités d'internet en poussant très loin l'interactivité et la perception sensorielle à distance, le rapport au cyberespace-temps et la complexification des relations humaines.

Source: http://www.psychoflyer.org/index.php?cat=psychocei(external link)



Sources:
http://www.ecafe.com/(external link) - Archived website

Video conference by Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz, Waag Society, Amsterdam, November 12 2003, Sentient Creatures #7
http://connect.waag.org/(external link)
http://connectmedia.waag.org/media/sentientcreatures/gallaway.mov(external link) (English | 01:28:17 | 419 MB)

Contributors to this page: 1.0 and 1.1 .
Page last modified on Sunday 30 of September, 2007 17:13:35 CEST by 1.0.